موی شما یکی از زیباترین دارایی های شما است که محافظت از آن ارزش صرف وقت را دارد. پکیچ ضد ریزش موی پراتسوم برای جلوگیری از ریزش مو و کمک به رشد مجدد مو گزینه ی بسیار مناسبی است. از دلایل ریزش موی آقایان می توان به بیماری های پوست سر که پس از جراحی های سنگین، کاهش وزن شدید یا استرس به وجود می آید و ریزش موی ارثی که یکی از فوکولند شایع ترین دلایل ریزش مو است اشاره کرد. همچنین اگر پوست سر سالم نباشد و مشکلاتی نظیر چربی نا بهنجار پوست و شوره سر را داشته باشد می تواند منجر به ریزش مو ها شود. به همین دلیل مناسب ترین راه حل برای ریزش مو استفاده از پکیچ ضد ریزش موی پراتسوم است که با گردآوری سه محصول منحصر به فرد می تواند روند ریزش موی شما را متوقف کند.
محتویات پکیچ ضد ریزش مو پراتسوم
2 عدد بطری شامپو مناسب مو های دارای ریزش
1 عدد تونیک مناسب مو های دارای ریزش
1 عدد روغن تقویت کننده موی سر
تاثیرات استفاده همزمان از این سه محصول پراتسوم
کمک به باز سازی و رشد سریع مو های جایگزین
استحکام مو های نازک و شکننده و تقویت فولیکول مو
کمک به تقویت ریشه های ضعیف مو
کمک به تقویت و حفظ سلامت پوست سر با مکانیسم عمل کلاژن سازی
در این روش حفاری، از مته های متنوعی استفاده می شود. مته ها با حرکت چرخشی روی سنگ باعث خرد شدن و ساییده شدن آن می شود و انرژی حفاری آبشار لازم برای به چرخش درآوردن مته و لوله با کمک سیستم دورانی تأمین می گردد. ازمهمترین عواملی که موجب افزایش سرعت حفاری می شود گل حفاری است که در عملیات حفاری همانند خون دربدن انسان عمل می کند حفاری چاه عمیق بدین صورت که به هنگام چرخش مته از نازل های )سوراخ( موجود بر روی مته خارج شده و کنده های حفاری (Cutting) را با بهره مندی از خاصیت حمل به سطح زمین انتقال میدهد که این عمل باعث افزایش سرعت
حفاری ضربه ای
دستگاه های حفاری ضرفه ای و یا سیستم های ضربه ای، دستگاه های ساده ای هستند که برای پژوهشهای آب یابی بسیار مناسب هستند. از این دستگاه ها بیشتر برای حفاری چاه آب که در داخل سنگ های مقاوم قرار دارند، استفاده می کنند. اصول کار سیستم های ضربه ای خرد کردن سنگ فرود می آیند. دستگاه مجهز به یک خرک چهار قطبی و یا یک دکل است که مته های حفاری با یک قرقره برگشت دهنده روی آن آویزان می گردند. این مته ها دارای حرکت رفت و برگشتی می باشند و برای اجرای مانورهای حرکتی پائین و بالا، از دستگاه رفت و برگشت جدا گردیده و به وسیله ای به نام چرخ قرقره که برای نصب لوله ها نیز بکار می رود، اتصال می یابند. خرک های جدا شونده، چوبی و یافلزی هستند. پایه ها روی دالهای سیمانی که قبل از مونتاژ دستگاه آماده می شوند، قرار می گیرند. دکل های حفاری آبشار خم شونده یا تلسکوپی، دستگاه های خودکار قابل حمل حفاری را مجهز می نمایند. این دکلها به صورت دائمی در پشت یک کامیون نیز می توانند ثابت شده باشند. دکلها باید با کابلهای محکم روی بلوکهای سیمانی استوار شوند
شهر مشهد مجموعه ای است از تقابل ها. رزرو هتل مشهد شهری بزرگ با مركزی جمع و جور و دوست داشتنی. شهری مدرن،دارای فن آوری بالابهمراه پیشینه ای پرافتخارو میراث معماری پرجاذبه به خصوص عجایب معماری موجود در مجموعه حرم مطهر .. یك رزرو هتل مشهد پایتخت معماری سنتی اسلامی كه الگو می باشد وهنوز در اطراف و اكناف آن آثاری از بازارچه های سنتی به چشم می خورد. رزرو هتل مشهد در مجموع باید گفت مشهد برای هر كسی دارای چاذبه ای می باشد. شهر مشهد در 36.41 درجه عرض جغرافیایی و 52.39 درجه طول جغرافیایی شرقی º در شمال شرقی ایران واقع بوده مكانهای بسیاری جهت بازدید دارد كه براحتی قابل دسترسی می باشند . تنها با یك سواری كوتاه بوسیله سواری یا رزرو هتل مشهد اتوبوس قادرید خودرا جهت زیارت به مجموعا حرم مطهر برسانید و یا آنكه برای گردش به سراغ امكنه ها و تفرجگاه هایی از قبیل كوهسنگی، پارك ملت (پارك بزرگ ملی) طرقبه،جاغرق، توس (مجموعه آرامگاه فردوسی) بروید. علاوه بر رزرو هتل مشهد اینها، یك مسافرت 90 دقیقه ای از دانشگاه شما را به نیشابور رهنمون می شود, شهری با ریشه های فرهنگی ژرف و پایتخت خراسان در ازمنه دور. كوههای بینالود نیز رزرو هتل مشهد در اثر آن قابل رزرو هتل مشهد دسترسی می باشند. رشد جمعیت و علاقه مردم این خطه به تحصیل مدارج علمی عالیه منجر به ایجاد و توسعه مراكز علمی موازی دیگری شد كه از جمله آنها می توان اشاره داشت رزرو هتل مشهد به دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، دانشگاه پیام نور، رزرو هتل مشهد دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مراكز تربیت معلم و هنرستانهای فنی مشهد.
دروازه ای باشکوه که به سردر باغ ملی هتل استقلال معروف است، سال 1340 هجری قمری در مدخل میدان مشق سابق، محل رژه قشون قاجار ساخته شد. این بنا دارای معماری منحصر به فرد و تلفیقی از معماری دوران های مختلف تاریخی ایران و سبک های هتل استقلال اروپایی است، نمای سر هتل استقلال در باغ ملی دارای سه دروازه، هشت ستون آجری گرد، قالب های کاشی کاری شده، پنجره های هلالی، سقف شیروانی و ترکیبی شایسته با آجر، کاشی سنگ، چوب و فلز است. سر در باغ هتل استقلال ملی سال 1376 به شماره 1968 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، این بنا اکنون در حال مرمت و بازسازی است. اگر برای بازدید از این مکان تاریخی به خیابان امام خمینی(ره) رفتید موزه های سکه، پست و مخابرات و موزه ملک را هم در مسیر خواهید هتل استقلال دید. اگر به خیابان اکباتان در حوالی میدان بهارستان گذرتان افتاد حتما به این بنای اریخی که در باغی بنا شده، سر بزنید. عمارت مسعودیه همزمان با کاخ گلستان احداث شده هتل استقلال و دارای بخش هایی هتل استقلال همچون تالار سلام، دیوان خانه، حوض خانه و عمارت های سر در، مشیریه و سیدجوادی است. در زمان حاضر از بنای باغ و عمارت اصلی آن فقط نیمه غربی مجموعه در هتل استقلال زمینی حدود 2 هکتار هتل استقلال باقی مانده است. عمارت مسعودیه سال 1377 به شماره 2190 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
به گزارش ایران مطلب به نقل هتل اسپیناس پالاس از خبرنگار ایرنا، استان تهران با وجود شهر تهران به عنوان پایتخت ایران یکی از مراکز اصلی هتل اسپیناس پالاس شهرنشینی در ایران و جهان محسوب می شود. از نظر جغرافیایی، این استان از شمال به رشته کوه های البرز و استان مازندران، از جنوب هتل اسپیناس پالاس به صحرای مرکزی و استان قم، از شرق به استان سمنان و از غرب به هتل اسپیناس پالاس استان البرز محدود می شود. شهرستان های استان تهران همچون تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر، دماوند، فیروزکوه، قدس، ورامین، بهارستان، پاکدشت، پیشوا، رباط کریم، شهریار و ملارد دارای آثار و اماکن متعدد تاریخی، باستانی و هتل اسپیناس پالاس جاذبه های طبیعی، فرهنگی و مذهبی بسیاری برای هتل اسپیناس پالاس گردشگری است. تهران در قدیم روستای بزرگی بوده که مابین شهرری به عنوان شهر بزرگ و معروف آن زمان و کوهپایه های البرز قرار داشت، شاه طهماسب صفوی در سال 961هجری قمری پیرامون هتل اسپیناس پالاس تهران بارویی با 114 برج(به عدد سوره های قرآن کریم) هتل اسپیناس پالاس بنا کرد و بر روی هریک از این باروها سوره ای را برای تبرک حکاکی کرد، وی به آبادانی تهران و بناکردن باغ ها و عمارت های حکومتی متعدد در این شهر همت گماشت و هتل اسپیناس پالاس این روند تا پایان سلسله صفویه ادامه داشت. در دوران زندیه، کریمخان زند به مدت چهار سال تهران را مرکز حکومت خود قرار داد و در محوطه ارگ، بناهای جدیدی احداث کرد، در این دوران هتل اسپیناس پالاس تلاش های زیادی برای آبادانی تهران انجام شد به طوری که در پایان حکومت زندیان، تهران سیمای شهری به خود گرفت.
یش نام جزیره ایست از توابع بخش کیش شهرستان بندر لنگه در استان هتل های کیش هرمزگان ويكى از نقاط دیدنی استان هتل های کیش هرمزگان در جنوب ایران. در هتل های کیش گذشته این جزیره را به نام قیس می خواندند . شکل این جزیره بیضوی مانند است. و در ۱۲ کیلومتری ساحل شیبکوه واقع شدهاست. هتل های کیش جغرافیای کیش طول جزیره کیش در حدود ۱۲ کیلومتر از جهت مشرق تا مغرب، و عرض آن ۷ کیلومتر، و مساحت آن ۹۰ کیلومتر مربع است. جزیره کیش بشکل بیضی میباشد و به جهت همین هم کیش که به معنای زه کمان میباشد نام گرفته است. و ۱۲۰ قدم از سطح دریا ارتفاع دارد. ارتفاع وسط جزیره از اطرافش بیشتر است، هتل های کیش اما ارتفاع اطراف کیش از سطح آب در بعضی نقاط از یک متر هم کمتر است. در قسمت شمالی جزیره آب زیرزمینی اش شیرین است. باغهای نخل خرما در کیش وجود دارد. چاههایش کم عمق است به اندازهای که در بعضی جاها عمق چاه از یک متر هم کم تر است. و هتل های کیش در شمال شرقی جزیره آب بسیار شیرین وجود دارد.جمعیت جزیره كيش، بر طبق سرشماری عمومی نفوس و مسكن در سال ۱۳۸۵ ، برابر با ۲۰٬۶۶۷ نفر بودهاست که در شهر کیش ساکن هستند. از جنوب هتل های کیش غربی روستای گرزه و در ۲۷ کیلومتری بندر چارک و در خلیج فارس واقع شدهاست. در جزیره کیش کاخی بسیار بزرگ هتل های کیش وزیبا وجود دارد، این هتل های کیش کاخ را «محمدرضاشاه پهلوی» آخرین هتل های کیش پادشاه ایران بنیان نموده است.
این هتل ها معمولا فضای بزرگتر و لابی شیک رزرو هتل تر و مجهزتری نسبت به هتل های دو ستاره دارند. در هتل های سه ستاره معمولا شخصی رزرو هتل برای حمل کردن چمدان های مسافران وجود ندارد. این هتل ها معمولا فاصله زیادی تا مراکز خرید منطقه یا جاذبه های رزرو هتل گردشگری گرانقیمت ندارند. رستوران هتل های سه ستاره سطح متوسط است و خیلی بزرگ نیست. در این هتل ها صبحانه به صورت بوفه سرو می گردد و در برخی از هتل های سه ستاره ناهار و شام نیز در هتل سرو می گردد که باید با پرداخت هزینه جداگانه از این امکانات استفاده کرد.خدماتی که در اتاق ها ارائه می گردد متفاوت است ، رزرو هتل در برخی هتل های سه ستاره شاید تا زمانیکه نوشته "لطفا اتاق را تمیز کنید" روی در قرار داده نشود کسی برای تمیز کردن اتاقها نیاید. باشگاه ورزشی و استخر از امکاناتیست که برخی از هتل های سه ستاره دارند اما هیچ بایدی در وجود داشتن این امکانات در هتل های سه ستاره وجود ندارد. هتل های چهارستاره معمولا رزرو هتل فضای بزرگ و رسمی دارند. کارکنان این هتل ها آموزش های بیشتر و سخت تری نسبت به هتل های درجه پایین رزرو هتل تر می بینند و تامین راحتی و آسودگی میهمانان هدف اصلی کارکنان آنها می باشد. در این هتل ها فردی برای حمل کردن چمدان های مسافران مشخص شده است و آنها را تا اتاقهایشان همراهی می کند.امکانات اتاق ها از نور اتاق گرفته تا رزرو هتل فضا و مبلمان باید از درجه متوسط بالاتر باشند. رستوران هتل ها معمولا خدمات بیشتر و منوهای متنوع تری ارائه می کنند.خدمات تمیز کردن اتاق ها در هر ساعت از روز که مسافر بخواهد صورت می گیرد.پارکینگ نیز معمولا در این هتل ها وجود دارد. اغلب هتل های چهار ستاره دارای رزرو هتل امکانات ورزشی و یک استخر هستند. لابی هتل های چهار ستاره فضای بزرگتر و رزرو هتل مبلمان بیشتری برای نشستن دارد.
هُتِل نوعی مکان مسکونی اجاره ای است که معمولا برای مدت کوتاه به رزرو هتل افراد اجاره داده می شود. هتل ها از امکانات اقامتی و رزرو هتل گردشگری شهرها به حساب می آیند رزرو هتل و بیشتر مورد استفاده مسافران و گردشگران قرار می گیرند. هتل ها دارای تعداد زیادی اتاق هستند که گاه به چند صد اتاق می رسد. علاوه بر رزرو هتل اتاق ها و سوئیت های اقامتی، هتل ها دارای امکانات جنبی گوناگونی هستند. رستوران، استخر شنا، کافی شاپ و سالن اجتماعات نمونههایی از امکانات هتل ها .
معمولا مشتریان هتل در اتاقها و سوئیت هایی که رزرو هتل دارای تخت خواب، توالت و حمام مجزا هستند ساکن می شوند. اتاقهای یک تخته و دوتخته مشتریان بیشتری دارند.
اين نوع چاپگر ها به قیمت چاپ تكنولوژي استفاده از كاغذ ساده و كاغذ اندود شده تقسيم قیمت چاپ مي شوند. چاپگر هاي جوهر افشان، كه قطره هاي ريز جوهر را بر قیمت طراحی روي كاغذ مي پاشند و چاپگر هاي الكترو فوتوگرافي قیمت چاپ كه در آنها از ليزر براي نوشتن روي يك طبلك استفاده مي شود، با كاغذ ساده كار مي كند. فرآينده هاي كاغذ اندود شده شامل تكنيك هاي زير هستند. 1- حرارتي: المانهاي حرارتي روي قیمت طراحی كاغذ حساس به حرارت مي نويسند.2- الكتروسنستيو: بار الكتريكي، يك چاپ پوشش فلزي نازك را مي سوزاند تا لايه زيريسياه رنگ، ظاهر گردد.يكي از چاپگر هاي غير ضربه اي كه تصاوير ماتريسي توليد مي كند، چاپگر ماتريسي - حرارتي است. قیمت طراحی هد در طول خط چاپ حركت مي كند و با گرم كردن كاغذي كه قبلا قیمت چاپ روي آن عمليات شيميايي خاص انجام گرفته است، قیمت طراحی كاراكتر ها را چاپ مي كند. سرعت چاپ معمولا از cps20 تا cps120(كاراكتر در ثانيه) است.
چاپگر ماتريسي، با حركت انتخوابي مجموعه اي از سوزن ها و ايجاد نقاط تشكيل دهنده يك كاراكتر، چاپ تراکت كاراكتر مورد نظر را چاپ مي كند. مكانيزم چاپگر ماتريسي،چرخشي کارت ویزیت نيست بلكخ در آن از يك رديف تا سوزن استفاده مي شود. چاپگرهايي با تفتيك کارت ویزیت پذيري كم، معمولا از 7 تا 9 سوزن و چاپگرهايي با تفكيك پذيري زياد از 18 تا 24 سوزن استفاده مي كنند. هر چه تعداد سوزن ها بيشتر باشد، حروف چاپ شده به شكل واقعي خود شبيه تر خواهند بود. شكل كاراكتر ها در ROMذخيره مي شوند. ROM تعيين مي نمايد چاپ تراکت كه كدام يك از سوزت ها بايد به نوار جوهر،ضربه تراکت بزنند. فرآيند ضربه در روش هاي سنتي انتقال مركب به كاغظ به كار مي رود. در اين روش، كاغذ، حروف و نوار جوهر با هم پرس مي شوند. چاپگرهاي ضربه اي سوزن ها را به نوار جوهر مي فشارند تا كاراكتر مورد نظر بر چاپ تراکت روي كاغذ چاپ شود. چاپگرهاي ضربه اي، داراي 7، 9، 18 يا 24 سوزن است. اين سوزن ها با سيم پيچ كنترل مي شوند. يك كفشك كه کارت ویزیت در شيار يك ميله استوانه اي در گير است، هد چاپگر را در عرض ناحيه چاپ حركت مي دهد.
نشر الكترونيك، به هر دو معنايي كه گفته شد و در معناي وسيع، به سوي چند هدف اصلي پيش ميرود و دستاوردهاي آن ، بيشتر در راستاي اين هدفهاست: دو مرحلة چاپ و پيش از چاپ را به يك مرحله تبديل و از صرف وقت و هزينه جلوگيري كند. بسياري از مراحل کارت ویزیت ريز و فرعي نشر را حذف كند. براي مثال حذف مرحلة عكاسي از نشر، كه فنّاوريهاي بسياري در محدودة آن عرضه شده است، صرفهجويي عمدهاي در زمان و هزينه است. تا ميتواند دستگاهها و تجهيزات چاپ تراکت چاپ و نشر را كوچكتر، سادهتر و مختصرتر كند، به گونهاي كه بتوان طيف گستردهاي از فعاليتها را زير يك سقف و در محل كوچكي انجام داد. با استفاده از فنّاوريهاي ارتباطات دور برد، فاصلة جغرافيايي را از ميان بردارد و راه را براي نشر چاپ کارت ویزیت جهاني، نشر بينالمللي ، نشر بدون مرز، و نشر همزمان اما فارغ از مكان بگشايد. بسياري از تخصصهاي لازم در نشر را به بستههاي نرمافزار تبديل كند و از اين راه بر توان نشر در همه جا بيفزايد.
در زبان انگليسي نرمافزارهاي بسياري براي جنبههاي کارت ویزیت مختلف نشر از واژهپردازي، طراحي، صفحهآرايي و چاپ گرفته تا ساير پردازشهاي ديگر وجود دارد و مدام بر تعداد و تنوّع آنها افزوده ميشود نرمافزارهاي فارسي، كه اجمالاً به آنها اشاره ميكنيم، با برداشت، الهام، و گاه نيز به پيروي از اين نرمافزاها تهيّه شده است. نرمافزار مناسب نشر ميتواند يك رايانة شخصي را به يكي از دستگاههاي مجهّز چاپ و نشر تبديل كند. مجموعة نرمافزارهاي مناسب ميتواند رايانههاي شخصي چاپ تراکت را به دستگاههاي مجهز با همة كاركردهاي لازم براي چاپ و نشر، مجهز سازد. از نرمافزارهاي فارسي كه در نشر كاربرد دارد عبارتند از: نرمافزار نقش كه به رغم قلمهاي محدودش ، براي حروفنگاري نامناسب نبود. نرمافزار زرنگار، كه تحوّلي چشمگير در حروفنگاري فارسي به شمار رفت. از 1370 كه زرنگار براي نخستين بار عرضه چاپ کارت ویزیت شد، با استقبال بسيار روبهرو گرديد. نسخههاي ديگر زرنگار بتدريج كاملتر و گستردهتر شد و گذشته از حروفنگاري، طرّاحي ، رسّامي و بسياري از كارهاي گرافيكي را دربرگرفت. نسخة جديدتر زرنگار، كه قابل نصب روي ويندوز است.
ورود الكترونيك به عرصة نشر در دهههاي اخير، کارت ویزیت نشر را از بستر گذشتهاش به بستر ديگري انداخته است. سرنوشت چاپ و نشر، مانند سرنوشت بسياري از فعاليتهاي ديگر به سرنوشت الكترونيك گره خورده است. پس از انقلاب اطلاعاتي و ارتباطي، هر پديدة چاپ تراکت الكترونيكي در حوزة چاپ و نشر تأثير مستقيم گذاشته است و منطق و خرد حكم ميكند كه در آينده نيز چنين باشد. از آنجا كه الكترونيك بسرعت در حال تحول است، ميتوان منتظر بود كه تحوّلات آن بر چاپ و نشر بيدرنگ تأثير بگذارد و آن را متحوّل سازد. آگاهي به اين نكته اين فايده را دارد كه علاقهمندان به مسائل چاپ و نشر، چاپ کارت ویزیت اين مسائل را با توجه به تحولات حوزههاي به هم پيوسته دنبال كنند. براي مثال در چند سال گذشته، اين تحولات كه سرچشمة همة آنها رويدادهاي الكترونيكي است، در عرصة نشر روي داده است.
به اين معناست كه پديدآورنده اثر خود را خود منتشر كند و براي انتشار به ناشر نسپارد. البته از ديرباز شماري از پديدآورندگان آثار خود را خود منتشر کارت ویزیت ميكردهاند و چنين پديدهاي تازگي ندارد، و اصطلاح مؤلًف به اين دسته از پديدآورندگان گفته ميشد. اما خودناشري به معناي جديد، پديدة ديگري است و مراد از آن اين است كه پديدآورنده به كمك ابزارهاي الكترونيكي، نظامهاي اطلاعآمايي و دادهپردازي ، نرمافزارهاي آمادهسازي و شيوههاي نوين ارتباطات براي برقراري تماس، بازارشناسي، چاپ تراکت بازاريابي و پخش و فروش، اثر خود را پس از پديد آمدن خود براي نشر آماده كند و حتي اگر خواست بر چاپ ، صحافي و پخش و فروش آن نيز نظارت داشته باشد. خودناشري از آنجا كه وسيلة مؤثري در چاپ کارت ویزیت خدذمت نخستْاثران و در نهايت آفرينش و توليد فرهنگي است، ميتواند يكي از بارزترين خدمتهاي نشر در راه گسترش، تقويت و شكوفايي فرهنگي باشد. گسترش نهادهاي مدني در جامعه به تحكيم بيشتر خودناشري كمك ميكند.
با ظهور فنّاوري رقومي (ديجيتال) و پيامدها و كاربردهاي آن در عرضههاي مختلف، موج تحوّل ديگري در چاپ و نشر ايجاد شد. اين موج، بويژه از دهة 1990 آهنگي شتابناك کارت ویزیت گرفت و اكنون نيز با شتابي بيشتر در پيشرفت است. انباشتن اطلاعات بر مواد مختلف، از جمله لوح فشرده (سي.دي.) و بازيافتن آن با سرعت و كيفيت عالي، ظهور پديدة چند رسانهاي بود. تركيب شدن متن، تصوير و صوت در يك رسانه و پيدايش فنّاوري انباشت و بازيافت آنها، در حقيقت ماده و صورت تازهاي را به عرصة چاپ تراکت نشر عرضه كرد كه انقلابي نوين در نشر بود، زيرا اين انقلاب، مخاطب جديد، بازار جديد، فنّاوري جديد و مادة جديدي در نشر ايجاد كرد در تاريخ آن سابقه نداشت. پديدة چند رسانهاي، فصلي نو در زمينه آموزش، پژوهش و انتقال اطلاعات است. نشر همواره كارآمدترين وسيله در خدمت اين سه زمينه بوده است و با پيدايش پديدة چند رسانهاي، قابليّت چاپ کارت ویزیت كاملاً تازه در اختيار آن قرار گرفته است. نشر به كمك اين پديده توانست رقيبان تازة خود را مانند رسانههايي كه كارآمدتر از كتاب و مواد نوشتاري شناخته ميشد، از ميدان به دربرد. نشر براي ايجاد صنعت و فنّاوري توليد چند رسانهها به سرمايههاي عظيم و به مديريتهاي نويني نيازمند شد و ورود آنها به عرصة نشر دگرگونيهاي زير و زبرسازي در صنعت نشر به بار آورد.
اصطلاح ((Publishing Desktop))، كه فعلاً در زبان فارسي معادل ((نشر الكترونيكي)) است، نخستين بار در 1985 در نوشتهاي از پاول برينرد به كار رفت. برينرد کارت ویزیت گفت كه براي نشر تنها به دو سختافزار نياز هست: رايانه و چاپگر (پرينتر)، و اگر اين دو را كنار هم روي يك ميز جاي دهيم، عملاً مؤسسة انتشاراتي و چاپخانه را كوچك كرده، در يك اتاق و روي يك ميز قرار چاپ تراکت دادهايم (11 1994,p. Nordpuist, C. L.; Arnston, ). نشر الكترونيكي از دهة 1970 در جهان غرب، و از اواخر دهة 1360 در ايران بتدريج رواج يافت. در دهة 1960 با پيدايش ماشينهاي تحرير مغناطيسي آي.بي.ام.، ماشينهاي تحرير بري تبديل شدن به واژهپرداز يك گام بيشتر فاصله نداشت. اين تبديل كه صورت گرفت، براي رواج نشر الكترونيكي، يك گام ديگر لازم بود. رواج گستردة رايانههاي شخصي (PC) و اختراع دستگاههاي چاپگر، بويژه چاپگر ليزري، نشر الكترونيكي را عملاً متحقق ساخت. نشر الكترونيكي پس از رواج، تحوّلي بنيادين در نشر چاپ کارت ویزیت ايجاد كرد، زيرا تقسيم كار و تخصصها را به هم زد، در شكل، فضا و مناسبات محيط كار دگرگوني به بار آورد، از طول و عرض مؤسسههاي نشر كاست، فاصلههاي جغرافيايي را از ميان برداشت.
رايانه، يكي از معمولترين ابزارهاي کارت ویزیت الكترونيكي، بسرعت با نظامها، روشها و تجهيزات رايانهاي به عرصة چاپ و نشر راه يافته و در همة مراحل آن، بدون استثنا، تغييرهاي عميق و گستردهاي ايجاد كرده است؛ تا بدان حدّ، تصوّر اينكه روزي همة مراحل چاپ و نشر کارت ویزیت رايانهاي شده باشد آسانتر و پذيرفتنيتر است تا اينكه چاپ و نشر بدون رايانه باشد. مراحل اصلي نشر كتاب، از متنپردازي، حروفنگاري، طرّاحي، صفحهآرايي، و انواع پردازشهاي دو مرحلة توليد فني و توليد چاپي، كه پيش از اين در واحدهاي جداگانه، و گاه بكلّي چاپ تراکت دور از هم انجام ميگرفت، اكنون در يك جا، يك چاپ تراکت اتاق، و حتي روي يك ميز جمع شده است. اصطلاح «نشر روميزي»، هر چند كه تركيب خوش ساخت و خوشايندي نيست، به نشري اشاره دارد كه همة چاپ کارت ویزیت مراحل آن روي يك ميز متمركز شده است. اصطلاح «نشر الكترونيكي/رايانهاي»، چاپ کارت ویزیت كه دامنة معنايي آن از نشر روميزي بسيار گستردهتر است، به همة فنّاوريها و چگونگي استفاده از ابزارهاي الكترونيكي اطلاق ميشود.
همانگونه كه از نام اين شيوه پيداست، يعني چاپ کارت ویزیت كردن همزمان؛ اما نه الزاماً در يك مكان. در اين شيوة چاپ، مشكل فاصلة جغرافيايي از ميان رفته است، زيرا عمل چاپ را ميتوان در يك زمان، اما در چند يا چندين نقطة مختلف انجام داد. روزنامههاي كثيرالانتشار به كمك اين شيوة چاپ توانستهاند هزينه و زمان پخش روزنامه را حذف كنند. آنچه در واحد مركزي چاپ تراکت براي انتشار روزنامه آماده ميشود، در نقاط ديگر هم به همان ترتيب قابل نشر است. در ايران هم چند روزنامه به صورت همزمان منتشر ميشود. مؤسسههاي انتشاراتي بينالمللي كه با شمارگان زياد و در نقاط مختلف جهان كتاب منتشر ميكنند، از شيوة چاپ همزنان سود ميجويند. چاپ همزمان با بهرهمندي از فنّاوريهاي جديد بسرعت چاپ کارت ویزیت در حال گسترش است.
برخي از صاحبنظران و متخصصان فن چاپ، عكاسي را نيز نوعي شيوة چاپ ميدانند. به عقيدة آنها، همان كاري را كه مركب و رنگ در شيوهها و در کارت ویزیت دستگاههاي چاپي ميكند، نور در عكاسي روي كاغذ حساس انجام ميدهد. به سخن ديگر، در چاپ از راه عكاسي، نور جاي رنگ و مركب را ميگيرد. در فرايند عكاسي، نقش و تصوير بر اثر برخورد تابههاي نور به كاغذهاي مخصوصي چاپ تراکت كه نسبت به نور حساس است، به آنها منتقل ميشود. مراحل ديگر عكاسي، مانند فعل و انفعالات شيميايي ظهور و ثبوت، سبب ميشود كه تصوير و نقش ثبات و دوام پيدا كند. پيشرفتهاي فراواني كه در شيوهها، فنون، ابزارها و دستگاههاي عكاسي صورت گرفته است، بويژه استفاده از ليزر، چاپ بر پاية شيوههاي چاپ کارت ویزیت عكاسي را به عرصة جديدي كشانده است كه انتظار ميرود تحولات چشمگير آينده در چاپ در آن عرصه باشد. انواع ماشينهاي معروف به فتوگرافي، دستگاههاي تكثير اوزاليدي و بلوپرينت و وايتپرينت، از ابزارهاي رايج چاپ به شيوة عكاسي است.
در اين شيوة چاپي، مركب يا رنگ از ميان پردهاي نازك، ظريف و متخلخل به سطح ديگري منتقل ميشود و نقش را بر آن چاپ ميكند. از ميان انواع کارت ویزیت دستگاههاي اين شيوة چاپي به دو مورد مهمتر و رايجتر اشاره ميشود: دستگاه تكثير استنسيلي، كه در بيشتر مدارس كشور به كار ميرفت و هنوز هم، گاهي، به كار ميرود. روش كار آن از اين قرار است: آنچه چاپ تراکت ميخواهند تكثير كنند بر كاغذ استنسيل، كه از جنسي خاص ساخته شده و با لايهاي از مادة بخصوصي پوشيده شده است مينويسند، ترسيم ميكنند يا با ماشين تحرير ميزنند. سپس كاغذ استنسيل را دور غلتك دستگاه تكثير ميپيچند و غلتك را به كار مياندازند. مركب از ميان منفذهايي، كه بر اثر قلم يا حروف ماشين تحرير در كاغذ استنسيل ايجاد شده است ميگذارد و نقش مورد نظر را بر صفحات كاغذ منتقل ميكند. چاپ سيلكاسكرين، كه به ان چاپ کارت ویزیت چاپ متخلخل نيز ميگويند، اكنون در همه جا، و همچنين در كشور ما، كاربرد بسيار گسترده و اقتصادي دارد. نوشتهها و نقشههاي روي پارچه، شيشه، چوب، پلاستيك، لاستيك، و بسياري مواد ديگر، به روش سيلك اسكرين است.
در زبان انگليسي نرمافزارهاي بسياري براي جنبههاي کارت ویزیت مختلف نشر از واژهپردازي، طراحي، صفحهآرايي و چاپ گرفته تا ساير پردازشهاي ديگر وجود دارد و مدام بر تعداد و تنوّع آنها افزوده ميشود نرمافزارهاي فارسي، كه اجمالاً به آنها اشاره ميكنيم، با برداشت، الهام، و گاه نيز به پيروي از اين نرمافزاها تهيّه شده است. نرمافزار مناسب نشر ميتواند يك رايانة شخصي را به يكي از دستگاههاي مجهّز چاپ و نشر تبديل كند. مجموعة نرمافزارهاي مناسب ميتواند رايانههاي شخصي چاپ تراکت را به دستگاههاي مجهز با همة كاركردهاي لازم براي چاپ و نشر، مجهز سازد. از نرمافزارهاي فارسي كه در نشر كاربرد دارد عبارتند از: نرمافزار نقش كه به رغم قلمهاي محدودش ، براي حروفنگاري نامناسب نبود. نرمافزار زرنگار، كه تحوّلي چشمگير در حروفنگاري فارسي به شمار رفت. از 1370 كه زرنگار براي نخستين بار عرضه چاپ کارت ویزیت شد، با استقبال بسيار روبهرو گرديد. نسخههاي ديگر زرنگار بتدريج كاملتر و گستردهتر شد و گذشته از حروفنگاري، طرّاحي ، رسّامي و بسياري از كارهاي گرافيكي را دربرگرفت. نسخة جديدتر زرنگار، كه قابل نصب روي ويندوز است.
ورود الكترونيك به عرصة نشر در دهههاي اخير، کارت ویزیت نشر را از بستر گذشتهاش به بستر ديگري انداخته است. سرنوشت چاپ و نشر، مانند سرنوشت بسياري از فعاليتهاي ديگر به سرنوشت الكترونيك گره خورده است. پس از انقلاب اطلاعاتي و ارتباطي، هر پديدة چاپ تراکت الكترونيكي در حوزة چاپ و نشر تأثير مستقيم گذاشته است و منطق و خرد حكم ميكند كه در آينده نيز چنين باشد. از آنجا كه الكترونيك بسرعت در حال تحول است، ميتوان منتظر بود كه تحوّلات آن بر چاپ و نشر بيدرنگ تأثير بگذارد و آن را متحوّل سازد. آگاهي به اين نكته اين فايده را دارد كه علاقهمندان به مسائل چاپ و نشر، چاپ کارت ویزیت اين مسائل را با توجه به تحولات حوزههاي به هم پيوسته دنبال كنند. براي مثال در چند سال گذشته، اين تحولات كه سرچشمة همة آنها رويدادهاي الكترونيكي است، در عرصة نشر روي داده است.
به اين معناست كه پديدآورنده اثر خود را خود منتشر كند و براي انتشار به ناشر نسپارد. البته از ديرباز شماري از پديدآورندگان آثار خود را خود منتشر کارت ویزیت ميكردهاند و چنين پديدهاي تازگي ندارد، و اصطلاح مؤلًف به اين دسته از پديدآورندگان گفته ميشد. اما خودناشري به معناي جديد، پديدة ديگري است و مراد از آن اين است كه پديدآورنده به كمك ابزارهاي الكترونيكي، نظامهاي اطلاعآمايي و دادهپردازي ، نرمافزارهاي آمادهسازي و شيوههاي نوين ارتباطات براي برقراري تماس، بازارشناسي، چاپ تراکت بازاريابي و پخش و فروش، اثر خود را پس از پديد آمدن خود براي نشر آماده كند و حتي اگر خواست بر چاپ ، صحافي و پخش و فروش آن نيز نظارت داشته باشد. خودناشري از آنجا كه وسيلة مؤثري در چاپ کارت ویزیت خدذمت نخستْاثران و در نهايت آفرينش و توليد فرهنگي است، ميتواند يكي از بارزترين خدمتهاي نشر در راه گسترش، تقويت و شكوفايي فرهنگي باشد. گسترش نهادهاي مدني در جامعه به تحكيم بيشتر خودناشري كمك ميكند.
با ظهور فنّاوري رقومي (ديجيتال) و پيامدها و كاربردهاي آن در عرضههاي مختلف، موج تحوّل ديگري در چاپ و نشر ايجاد شد. اين موج، بويژه از دهة 1990 آهنگي شتابناك کارت ویزیت گرفت و اكنون نيز با شتابي بيشتر در پيشرفت است. انباشتن اطلاعات بر مواد مختلف، از جمله لوح فشرده (سي.دي.) و بازيافتن آن با سرعت و كيفيت عالي، ظهور پديدة چند رسانهاي بود. تركيب شدن متن، تصوير و صوت در يك رسانه و پيدايش فنّاوري انباشت و بازيافت آنها، در حقيقت ماده و صورت تازهاي را به عرصة چاپ تراکت نشر عرضه كرد كه انقلابي نوين در نشر بود، زيرا اين انقلاب، مخاطب جديد، بازار جديد، فنّاوري جديد و مادة جديدي در نشر ايجاد كرد در تاريخ آن سابقه نداشت. پديدة چند رسانهاي، فصلي نو در زمينه آموزش، پژوهش و انتقال اطلاعات است. نشر همواره كارآمدترين وسيله در خدمت اين سه زمينه بوده است و با پيدايش پديدة چند رسانهاي، قابليّت چاپ کارت ویزیت كاملاً تازه در اختيار آن قرار گرفته است. نشر به كمك اين پديده توانست رقيبان تازة خود را مانند رسانههايي كه كارآمدتر از كتاب و مواد نوشتاري شناخته ميشد، از ميدان به دربرد. نشر براي ايجاد صنعت و فنّاوري توليد چند رسانهها به سرمايههاي عظيم و به مديريتهاي نويني نيازمند شد و ورود آنها به عرصة نشر دگرگونيهاي زير و زبرسازي در صنعت نشر به بار آورد.
اصطلاح ((Publishing Desktop))، كه فعلاً در زبان فارسي معادل ((نشر الكترونيكي)) است، نخستين بار در 1985 در نوشتهاي از پاول برينرد به كار رفت. برينرد کارت ویزیت گفت كه براي نشر تنها به دو سختافزار نياز هست: رايانه و چاپگر (پرينتر)، و اگر اين دو را كنار هم روي يك ميز جاي دهيم، عملاً مؤسسة انتشاراتي و چاپخانه را كوچك كرده، در يك اتاق و روي يك ميز قرار چاپ تراکت دادهايم (11 1994,p. Nordpuist, C. L.; Arnston, ). نشر الكترونيكي از دهة 1970 در جهان غرب، و از اواخر دهة 1360 در ايران بتدريج رواج يافت. در دهة 1960 با پيدايش ماشينهاي تحرير مغناطيسي آي.بي.ام.، ماشينهاي تحرير بري تبديل شدن به واژهپرداز يك گام بيشتر فاصله نداشت. اين تبديل كه صورت گرفت، براي رواج نشر الكترونيكي، يك گام ديگر لازم بود. رواج گستردة رايانههاي شخصي (PC) و اختراع دستگاههاي چاپگر، بويژه چاپگر ليزري، نشر الكترونيكي را عملاً متحقق ساخت. نشر الكترونيكي پس از رواج، تحوّلي بنيادين در نشر چاپ کارت ویزیت ايجاد كرد، زيرا تقسيم كار و تخصصها را به هم زد، در شكل، فضا و مناسبات محيط كار دگرگوني به بار آورد، از طول و عرض مؤسسههاي نشر كاست، فاصلههاي جغرافيايي را از ميان برداشت.
رايانه، يكي از معمولترين ابزارهاي کارت ویزیت الكترونيكي، بسرعت با نظامها، روشها و تجهيزات رايانهاي به عرصة چاپ و نشر راه يافته و در همة مراحل آن، بدون استثنا، تغييرهاي عميق و گستردهاي ايجاد كرده است؛ تا بدان حدّ، تصوّر اينكه روزي همة مراحل چاپ و نشر کارت ویزیت رايانهاي شده باشد آسانتر و پذيرفتنيتر است تا اينكه چاپ و نشر بدون رايانه باشد. مراحل اصلي نشر كتاب، از متنپردازي، حروفنگاري، طرّاحي، صفحهآرايي، و انواع پردازشهاي دو مرحلة توليد فني و توليد چاپي، كه پيش از اين در واحدهاي جداگانه، و گاه بكلّي چاپ تراکت دور از هم انجام ميگرفت، اكنون در يك جا، يك چاپ تراکت اتاق، و حتي روي يك ميز جمع شده است. اصطلاح «نشر روميزي»، هر چند كه تركيب خوش ساخت و خوشايندي نيست، به نشري اشاره دارد كه همة چاپ کارت ویزیت مراحل آن روي يك ميز متمركز شده است. اصطلاح «نشر الكترونيكي/رايانهاي»، چاپ کارت ویزیت كه دامنة معنايي آن از نشر روميزي بسيار گستردهتر است، به همة فنّاوريها و چگونگي استفاده از ابزارهاي الكترونيكي اطلاق ميشود.
همانگونه كه از نام اين شيوه پيداست، يعني چاپ کارت ویزیت كردن همزمان؛ اما نه الزاماً در يك مكان. در اين شيوة چاپ، مشكل فاصلة جغرافيايي از ميان رفته است، زيرا عمل چاپ را ميتوان در يك زمان، اما در چند يا چندين نقطة مختلف انجام داد. روزنامههاي كثيرالانتشار به كمك اين شيوة چاپ توانستهاند هزينه و زمان پخش روزنامه را حذف كنند. آنچه در واحد مركزي چاپ تراکت براي انتشار روزنامه آماده ميشود، در نقاط ديگر هم به همان ترتيب قابل نشر است. در ايران هم چند روزنامه به صورت همزمان منتشر ميشود. مؤسسههاي انتشاراتي بينالمللي كه با شمارگان زياد و در نقاط مختلف جهان كتاب منتشر ميكنند، از شيوة چاپ همزنان سود ميجويند. چاپ همزمان با بهرهمندي از فنّاوريهاي جديد بسرعت چاپ کارت ویزیت در حال گسترش است.
برخي از صاحبنظران و متخصصان فن چاپ، عكاسي را نيز نوعي شيوة چاپ ميدانند. به عقيدة آنها، همان كاري را كه مركب و رنگ در شيوهها و در کارت ویزیت دستگاههاي چاپي ميكند، نور در عكاسي روي كاغذ حساس انجام ميدهد. به سخن ديگر، در چاپ از راه عكاسي، نور جاي رنگ و مركب را ميگيرد. در فرايند عكاسي، نقش و تصوير بر اثر برخورد تابههاي نور به كاغذهاي مخصوصي چاپ تراکت كه نسبت به نور حساس است، به آنها منتقل ميشود. مراحل ديگر عكاسي، مانند فعل و انفعالات شيميايي ظهور و ثبوت، سبب ميشود كه تصوير و نقش ثبات و دوام پيدا كند. پيشرفتهاي فراواني كه در شيوهها، فنون، ابزارها و دستگاههاي عكاسي صورت گرفته است، بويژه استفاده از ليزر، چاپ بر پاية شيوههاي چاپ کارت ویزیت عكاسي را به عرصة جديدي كشانده است كه انتظار ميرود تحولات چشمگير آينده در چاپ در آن عرصه باشد. انواع ماشينهاي معروف به فتوگرافي، دستگاههاي تكثير اوزاليدي و بلوپرينت و وايتپرينت، از ابزارهاي رايج چاپ به شيوة عكاسي است.
در اين شيوة چاپي، مركب يا رنگ از ميان پردهاي نازك، ظريف و متخلخل به سطح ديگري منتقل ميشود و نقش را بر آن چاپ ميكند. از ميان انواع کارت ویزیت دستگاههاي اين شيوة چاپي به دو مورد مهمتر و رايجتر اشاره ميشود: دستگاه تكثير استنسيلي، كه در بيشتر مدارس كشور به كار ميرفت و هنوز هم، گاهي، به كار ميرود. روش كار آن از اين قرار است: آنچه چاپ تراکت ميخواهند تكثير كنند بر كاغذ استنسيل، كه از جنسي خاص ساخته شده و با لايهاي از مادة بخصوصي پوشيده شده است مينويسند، ترسيم ميكنند يا با ماشين تحرير ميزنند. سپس كاغذ استنسيل را دور غلتك دستگاه تكثير ميپيچند و غلتك را به كار مياندازند. مركب از ميان منفذهايي، كه بر اثر قلم يا حروف ماشين تحرير در كاغذ استنسيل ايجاد شده است ميگذارد و نقش مورد نظر را بر صفحات كاغذ منتقل ميكند. چاپ سيلكاسكرين، كه به ان چاپ کارت ویزیت چاپ متخلخل نيز ميگويند، اكنون در همه جا، و همچنين در كشور ما، كاربرد بسيار گسترده و اقتصادي دارد. نوشتهها و نقشههاي روي پارچه، شيشه، چوب، پلاستيك، لاستيك، و بسياري مواد ديگر، به روش سيلك اسكرين است.
با سلام.به دنیای لوکس بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز لوکس بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در لوکس بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید.
در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.جهت حذف این مطلب وارد مدیریت وب خود شوید و از قسمت ویرایش مطالب قبلی ،مطلبی با عنوان به وبلاگ خود خوش امدید را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در لوکس بلاگ سپری نمایید...
:: بازدید از این مطلب : 83